Павло Гай-Нижник
Пам’ятаєте скільки разів Порошенко та Яценюк запевнювали нас (божилися!), що ніякого особливого статусу для Донбасу не передбачається і вони про таке ніколи ні з ким не домовлялися?
А от глава зовнішньополітичного відомства США Керрі вкотре стверджує протилежне. Так, в інтерв’ю телекомпанії «Мир» Керрі наголосив, що Закон про особливий статус Донбасу та конституційна децентралізація є частиною зобов’язань України, прийнятих при підписанні Мінських угод.
То ж виходить, що хтось таки бреше!
Ну, звісно ж, не президент України й не прем’єр-міністр. Правда ж? Вони нам ще жодного разу не збрехали, вони просто мають людей за ідіотів. Хоча…
Давайте з’ясуємо, аби часом не образити когось, називаючи брехлом. І допоможе нам в цьому – що? Вірно – такі собі документики з т.зв. «Мінська-2» (на що, власне, посилався Керрі, а Порошенко заперечував).
Так от, у «Протоколі за підсумками консультацій тристоронньої групи… спрямованого на імплементацію Мирного плану Президента України П.Порошенка та ініціатив Президента Росії В.Путіна» від 5 вересня 2014 р. між іншим зазначалося: «3. Провести децентрализацию власти, в т.ч. путём принятия Закона Украины «О временном порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей» (Закон об особом статусе)». При цьому додавалося ще й таке: «6. Принять закон о недопущении преследования и наказания лиц в связи с событиями, которые имели место в отдельных районах Донецкой и Луганской областей Украины». От так! То не війна, і навіть не АТО, а «события»!
А тепер безпосередньо про те, чи йшлося про це у «Мінську-2». Папірчик під назвою «Комплекс заходів щодо виконання Мінських угод (Тристороння контактна група з врегулювання ситуації в Україні за підсумками переговорів у Мінську)» від 12 лютого 2015 р., між іншим, чітко визначає:
«4. У перший день після відводу почати діалог про модальності проведення місцевих виборів відповідно до українського законодавства і Закону України «Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей», а також про майбутній режим цих районів на підставі зазначеного закону.
Негайно, не пізніше 30 днів з дати підписання даного документа, прийняти постанову Верховної Ради України із зазначенням території, на яку поширюється особливий режим відповідно до Закону України «Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» на основі лінії, встановленої в Мінському меморандумі від 19 вересня 2014 року.
5. Забезпечити помилування і амністію шляхом введення в силу закону, що забороняє переслідування і покарання осіб у зв’язку з подіями, що мали місце в окремих районах Донецької та Луганської областей України.
11. Проведення конституційної реформи в Україні з набуттям чинності до кінця 2015 року нової Конституції, яка передбачає ключовим елементом децентралізацію (з урахуванням особливостей окремих районів Донецької та Луганської областей, узгоджених з представниками цих районів), а також прийняття постійного законодавства про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей відповідно до заходів, зазначеними в примітці, до кінця 2015 року. (Див. примітку)
12. На підставі Закону України «Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» питання, що стосуються місцевих виборів, будуть обговорюватися і узгоджуватися з представниками окремих районів Донецької та Луганської областей в рамках Тристоронньої контактної групи. Вибори будуть проведені з дотриманням відповідних стандартів ОБСЄ при моніторингу з боку БДІПЛ ОБСЄ.
…
13. Інтенсифікувати діяльність Тристоронньої контактної групи, у тому числі шляхом створення робочих груп щодо виконання відповідних аспектів Мінських угод. Вони будуть відображати склад Тристоронньої контактної групи.
Примітка:
Такі заходи відповідно до Закону «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» включають наступне:
– Звільнення від покарання, переслідування і дискримінації осіб, пов’язаних з подіями, що мали місце в окремих районах Донецької та Луганської областей;
– Право на мовне самовизначення;
– Участь органів місцевого самоврядування у призначенні голів органів прокуратури та судів в окремих районах Донецької та Луганської областей;
– Можливість для центральних органів виконавчої влади укладати з відповідними органами місцевого самоврядування угоди щодо економічного, соціального та культурного розвитку окремих районів Донецької та Луганської областей;
– Держава надає підтримку соціально-економічного розвитку окремим районам Донецької та Луганської областей;
– Сприяння з боку центральних органів влади транскордонного співробітництва в окремих районах Донецької та Луганської областей з регіонами Російської Федерації;
– Створення загонів народної міліції за рішенням місцевих рад з метою підтримання громадського порядку в окремих районах Донецької та Луганської областей;
– Повноваження депутатів місцевих рад та посадових осіб, обраних на дострокових виборах, призначених Верховною Радою України цим законом, не можуть бути достроково припинені».
Ну як Вам?
Відповідь України: Закон України «Про внесення зміни до статті 10 Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей»» (№ 256-VIII, 17.III.2015) (16 вересня 2014 р. / 17 березня 2015 р.). Про що там говориться? Наведу лише дещо:
«Стаття 1. Згідно з цим Законом тимчасово, на три роки з дня набрання цим Законом чинності, запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, до яких належать райони, міста, селища, села, що визначаються рішенням Верховної Ради України (далі – окремі райони Донецької та Луганської областей).
Стаття 2. Законодавство України в окремих районах Донецької та Луганської областей на період дії особливого порядку місцевого самоврядування діє з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Стаття 9. В окремих районах Донецької та Луганської областей рішенням міських, селищних, сільських рад створюються загони народної міліції, на які покладається реалізація завдання з охорони громадського порядку в населених пунктах цих районів.
Координація діяльності загонів народної міліції з охорони громадського порядку в населених пунктах здійснюється відповідним сільським, селищним, міським головою.
Загони народної міліції утворюються на добровільних засадах із числа громадян України, які постійно проживають у відповідних населених пунктах окремих районів Донецької та Луганської областей».
Так от для чого, крім інших мотивів, намагалися змінити Конституцію й втюхати нам так звану децентралізацію, амністію, самоврядування тощо. Путін цього прагне, та й Обама з Меркель і Олландом ніби й не проти…
А тепер вирішуйте самі: хто є хто і що є про що. І ще: таки почитайте той проект нової Конституції, яку з весни нам знову насаджуватимуть. Уважно прочитайте!