Леонід Чупрій
Нещодавно я отримав рахунки за комунальні послуги і був неприємно здивований. За трьохкімнатну квартиру, в якій мешкає 6 чоловік, було нараховано суму у 1680 грив. І це в умовах, коли опалювальний сезон тільки розпочався. Наша родина багатодітна й уряд в особі пана Яценюка пообіцяв, що всі, хто потребують субсидії, її отримують. Проте чомусь наша родина, в якій ми виховуємо трьох дітей, не має права на субсидію, так як згідно з повідомленням з Управління праці та соціального захисту населення, дохід сім’ї з розрахунку на одну особу за попередні шість місяців у нас перевищує 1.710 грив. Виявляється, вищезгадане управління рахує не чисту зарплатню, яка офіційно видається на руки після вирахування всіх податків, а офіційно нараховану. А на руки ми з дружиною вдвох отримуємо близько 6 тисяч гривен на місяць. І тоді ми аж ніяк не матимемо на одну особу 1.710 гривен. А після оплати комунальних платежів у нас на родину залишається близько 4 тисяч гривен на 5 чоловік, це близько 800 грив. на одну людину. Чи можна за таку суму прожити у Києві цілий місяць? Питання риторичне… І наша сім’я не єдина така, що не отримала субсидії, хоча в минулому році нам її нараховували. Тому обіцянки А.Яценюка та інших чиновників про їхню турботу про багатодітні родини та інші малозахищені верстви населення здебільшого й залишаються обіцянками. А в подальшому ж комунальні платежі ще більше зростатимуть!
З 1 липня цього року тарифи на теплову енергію для населення збільшилися в середньому по країні на 40%. А з кінця листопада українці почнуть сплачувати за тепло ще більше – починає діяти постанова НКРЕКП №146. За останній рік мінімальна вартість «блакитного» палива зросла в 3,3 рази порівняно з раніше діючими цінами.
Уже в грудні «комунальні» послугу будуть складати в середньому: однокімнатна квартира (32 кв.м) – до 900 грн, двокімнатна (45 кв.м) – до 1.450 грн, трикімнатна (65 кв.м) – до 2010 грн. Це майже втричі більше, ніж в минулому році і вдвічі більше аніж в березні поточного року.
Як обґрунтовують чиновники – то усе це здійснюється для отримання траншів МВФ та реформування енергосистеми. Звичайно, це потрібно робити, але тільки не за рахунок пересічних громадян. Чому б уряду та парламенту не розробити й не реалізувати, наприклад, «Програму щодо енергозбереження та теплозбереження», а не закликати населення власним коштом здійснювати утеплення будинків, установку котлів тощо? Чому б уряду, скажімо, не вирішити питання з постачанням для населення газу власного видобутку, який значно дешевший ніж імпортний та не подолати корупційні схеми в даній галузі, де відмиваються величезні кошти, що йдуть у кишені олігархів?
Урядовці ж намагаються вирішити власні проблеми за рахунок пересічних громадян, витягуючи з них останні копійки. При цьому рівень доходів населення у 2015 році порівняно з 2014 роком суттєво не змінився, скоріше навіть зменшився. Крім того, в умовах напруженої соціально-політичної ситуації та збройного протистояння на Сході відбувся спад виробництва в усіх галузях економіки, індекс інфляції у жовтні 2015 року порівняно з вереснем становив 98,7, зростає рівень безробіття та бідності. Тому в цих умовах значна частина незаможного населення елементарно не зможе фактично оплачувати неправомірно підвищені комунальні платежі.
За цих умов Окружний адміністративний суд Києва став на сторону населення і визнав незаконною постанову Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, якою було підвищено тарифи на природний газ, що використовується для потреб населення.
Можновладці ж замість того, щоб виконувати рішення суду, намагаються його оскаржити у вищій судовій інстанції. А деякі чиновники ще й зухвало заявляють, що вони мають право забирати у неплатників за комунальні борги навіть їхнє житло, посилаючись на Закон «Про виконавче провадження», в якому передбачається виселення і реалізація нерухомого майна неплатника. Ала така міра допускається лише тоді, якщо сума боргу власника квартири перевищує 10 мінімальних заробітних плат (з вересня 2015 року – 13,78 тис. грн) і його квартира не є єдиним житлом боржника.
Тим не менш, слід позитивно відзначити, що парламент намагався вирішити дану проблему. Так у Верховній Раді на початку весни був зареєстрований проект Закону №2460 «Про встановлення мораторію на виселення, стягнення житла, нарахування та стягнення пені та інших штрафних санкцій за житлово-комунальні послуги і припинення їх надання (відключення)» та проект Закону №3406 «Про внесення змін до Закону України «Про виконавче провадження» з метою захисту житлових прав громадян. Проте й ще до цього часу законопроекти так і не прийняті, хоча залишаються надзвичайно актуальними, адже в умовах, коли уряд необґрунтовано підвищує комунальні платежі – економіка падає, корупція продовжує процвітати у всіх сферах суспільного життя, олігархи продовжують наживатися, реформування ключових сфер гальмується.
Український народ дуже терплячий й в умовах збройного протистояння на Сході країни, він поки що підтримує чинну владу, хоча останнім часом рівень довіри значно зменшився. І якщо діюча влада не використає цей вотум довіри населення, не буде здійснювати першочергові реформи в судовій, податковій системі, прокуратурі, інших сферах суспільного життя чи буде демонструвати лише видимість цих реформ, то населення може не витримати і вийде на Третій Майдан, змітаючи і нинішню владу.
22 листопада 2015.